Przygotowanie auta do sprzedaży

clean-car

Pierwsze wrażenie

Nie da się ukryć że przy zakupie pierwsze wrażenie jest kluczowe dla oceny czy dany samochód nam się podoba czy nie. Pierwszy dostrzegamy oczywiście kolor następnie widzimy karoserię i ewentualne defekty/uszkodzenia lakieru : rysy, otarcia, odpryski, wgniecenia, połysk, ślady po owadach czy ptasich odchodach. Wiele z tych elementów będzie miało wpływ na naszą decyzję o zakupie (im droższe i nowsze auto tym większy).  Im więcej defektów tym gorszy ogólny wygląd auta i więcej powodów do obniżenia ceny o czym będzie wspominał potencjalny nabywca . Na szczęście większość z tych uszkodzeń da się wyeliminować. Oczywiście nie zawsze jest sens przeprowadzić zabiegi za 500 1000 czy 2000 zł na aucie o wartości 12000zł. Na aucie o wartości 50 000zł naprawy mogą okazać się opłacalne i sprzedać pojazd będzie łatwiej.

 

z zewnątrz

Wiele z uszkodzeń możey trwale usunąć: polerowanie lakieru usunie płytsze rysy nie sięgające blachy lub uczyni je niewidocznymi, wiele z głębszych rys także możemy trwale wypełnić (metoda SSR) , płacąc za to mniej niż za lakierowanie . Rozwiązanie to jest tak samo trwałe a dodatkowo nie do wykrycia miernikiem – na przykład przy  sprzedaży auta. Polerowanie pozwoli także przywrócić dawny połysk karoserii który znacznie wpłynie na ogólny wygląd auta, usunie większość śladów ,,wżerów,, po owadach . Na zaprawki możemy nałożyć punktowo lakier- będą wciąż widoczne ale nie będą się tak rzucać w oczy.

Będąc jeszcze na zewnątrz auta spójrzmy na felgi, często wystarczy gruntownie mycie  dedykowaną chemią aby przywrócić im blask. W przypadku niektórych lakierów (czarny połysk) lub gołego aluminium możliwe jest ich polerowanie – tańsze niż lakierowanie.  Jeśli mamy uszkodzone ranty lub zniszczony lakier pozostaje oddać je do lakierni która może zrobić wypełnienie rantów i dokonać pełnego lakierownia, często oferują także zabieg prostowania felg.  Regeneracja i lakierowanie felg nie jest tanim zabiegiem (od 800zł, cena zależy od rozmiaru, ilości ramion i stanu felg)

środek

Wnętrze jest najczęściej czyszczonym miejscem w aucie, niezależnie od jego wartości. Czasem wystarczy dobrze odkurzyć innym razem warto przeprowadzić gruntownie pranie. Usunięcie plam z podsufitki, foteli, podłogi, wyczyszczenie i zabezpieczenie elementów plastikowych, gruntownie mycie z nałożeniem wosku znacznie poprawi ogólną ocenie stanu auta. Myślę że widząc czyste i zadbane auto podświadomie sądzimy ogólnie i mechanicznie też jest zadbane. Mówi się że najważniejsze jest aby technicznie i blacharsko auto było w dobrym stanie, jednak nie oszukujmy się jesteśmy wzrokowcami i odpycha nas bardzo zaniedbanie auto. Nawet samochód z idealnym silnikiem bez wycieków nas nie zadowoli jeśli w środku papierosy po wypaleniu były gaszone na podłodze (tak mieliśmy takie przypadki). O dziwo wiele osób nie pierze auta regularnie a dopiero przed sprzedażą chcąc poprawić ogólny wygląd

silnik

Mycie silnika jest kwestią dyskusyjną i kontrowersyjną, wiele osób uważa że auto z czystym silnikiem nie wygląda dobrze a sprzedawca prawdopodobnie próbuje coś ukryć usuwając ewentualne wycieki oleju silnikowego czy płynu chłodniczego. Z drugiej strony wiele osób myje silnik aby lepiej wyglądał i celem usunięcia defektów do których mógłby się przyczepić potencjalny klient. Kiedy silnik jest cały pokryty nagarem mechanik nie widzi gdzie jest nieszczelność wtedy też wiele osób oddaje auto do mycia.

Przed wystawieniem ogłoszenia sprzedaży warto się udać do mechanika w celi naprawy często drobnych usterek które wpływają na ogólny stan auta i dają klientowi pretekst do obniżenia ceny. Pojazd bez dużych i widocznych wad lepiej będzie się prezentował co przełoży się na łatwiejszą sprzedaż